توضیحات :
تحقیق رفع عيوب موتور خودرو در 37 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.
بخشی از متن :
عيب يابي :
پيش از آغاز كار بايد ، دست كم ، نظريه اي قابل قبول در مورد ماهيت مسئله داشته باشيد . با استفاده از فنون عيب يابي مي توان فهميد كه آيا تعمير مهمي در پيش است يا نه . هر گاه عيب يابي با تجزية روغن همراه شود مشخص ميشود كه كدام دسته از قطعات ـ رينگها ، ياتاقان ها و غيره ـ به سرعت در حال ساييده شدن هستند .
داده هاي حاصل از آزمون و تحليل ، همراه با تاريخچة تفصيلي بهره برداري ، بايد محل عيب را به خوبي مشخص كنند ( سيلندر ها ، ياتاقان ها ، محرك هاي لوازم كمكي و مانند آن ) . اما تحليل نيابد صرفاً به نتيجه گيري كلي ختم شود . مثلاً بي معناست اگر بگوييم كه ياتاقان يا رينگ پيستون « ساييده است » يا «سوخته است » تعميير كار بايد تشخيص دهد كه خرابي كدام قطعه يا كدام وضعيت بهره برداري خاص سبب خرابي اين قطعات شده است . بلبرينگ چرخ اتوبوسهاي شهري نمونة خوبي از فرايند انتخاب شده است : تجربه نشان مي دهد كه بلبرينگ هاي سمت راست جلو ، بيشتر از بلبرينگ هاي سمت چپ خراب مي شوند . وجود ذرات اكسيد سرخ رنگ در والوالين حاكي از آن است كه بلبرينگ بر اثر نفوذ رطوبت ( يعني ترشح آب ) خراب شده است و طبيعي است كه احتمال ترشح آب در طرفي ازاتوبوس كه به جدول منار خيابان نزديك است بيشتر است .
وقتي تعمير كار مكانيسم خرابي را دريافت ، مي تواند با نگهداري بهتر و منظمتر ، ارتقاي كيفيت قطعات ، يا اصلاح شرايط بهره برداري ، مشكل را بر طرف كند .
بلند كردن موتور :
در شكل 8ـ2 جرثقيل مناسب براي بلند كردن يك موتور بزرگ نشان داده شده است . توجه كنيد كه چگونه ميلة بارپخش كن و دو قطعة عرضي قابل تنظيم زنجيرها را قائم و تحت كشش نگه مي دارند .
موتوري كه در شكل نشان داده شده است گوشوارهاي مخصوصي براي بالابردن دارد ؛ موتورهاي كوچكتر چنين گوشواره هايي را ندرند و تعميركار بايد تمعيدات لازم را براي بلند كردن موتور به عمل آورد . به طور كلي نقاط اتصال بايد طوري در دو طرف مركز ثقل موتور انتخاب شوند كه موتور در هنگام بالا رفتن افقي بماند و كج نشود . زنجيرها نبايد در اطراف قطعات آسيب پذير ، از قبيل قالپاق انگشتي و لوله هاي سوخت قرار گيرند .
گوشواره هايي كه با استفاده از ورق فولاد به ضخامت 10 ميليمتر ، به كمك شعله ، برشكاري شده باشند كمال مطلوب اند ، اما استفاده از پيچهاي گوشواره اي آهنگري شده ( كه مي توان آنها را از فروشگاه هاي پيچ و مهره خريداري كرد ) عمليتر است . ميلة بار پخش كن بيشتر بارهاي خمشي را حذف مي كند ، اما گاهي نمي توان مانع كمتر شدن زاوية زنجيرها از 90 درجه شد . بار خمشي وارد بر پيچ گوشواره اي را بايد با استفاده از قطعه اي لوله با طول اندك و اشتري ضخيم ، مطابق شكل كاهشداد .
به هيچ وجه نبايد زنجيرها را مستقيماً و بدون استفاده از گوشواره يا پيچ گوشواره اي به موتور بست . استفاده از مابلهاي فولادي چند رشته اي ( سيم بكسل ) نيز براي اين عمل توصيه نمي شود .
در شكل زير مقر ساده اي براي استقرار موتورهاي ردة 600 پوندي نشان داده شده است . مقرهاي بهتر معمولاً موتور را از بغل مي گيرند ( نه از لبة چرخ لنگر ) و مي توان آنها را بالا و پائين برد .
تذكر :
تعميير كار در هنگام استفاده از مقرهايي كه كله گي چرخان دارند ممكن است به دردسر بيفتند . چرخاندن موتور و جمع شده اي كه توربوشارژكن آن دست نخورده است سبب تحلية روغن توربوشارژكن در يك يا چند سيلندر شود . تلاش بعدي براي روشن كردن چنين موتوري ممكن است سبب كج شدن شاتونها و يا وقوع اتفاقي بدتر از اين شود .
موتور بايد گوشواره هاي مناسبي براي بلند كردن داشته باشد .
گاهي بايد به جاي گوشواره از پيچهاي گوشواره استفاده كرد .
بهترين مقر موتوري را كه استطاعتخريد آن را داريد خريداري ، ظرفيت اين مقر بايد امنيت لازم را تأمين كند .
تميز كاري :
شركت فوردموتور و ساير سازندگان مي گويند كه كثيفي عامل اصلي اغلب عيوبي است كه بعد از انجام تعميرات مهم پديد مي آيند . اثر مستقيم كثيفي آلوده شدن روغن موتور است ؛ اثر غير مستقيم آن ايجاد محيطي است كه تعميرات را دشوار يا غير ممكن مي كند .
لزوم رعايت استانداردهاي بالاي پاكيزگي در حد استاندارد هاي بهداشتي ، يكي از دلايل اكراه از باز كردن موتور براي تعميرات جزئيتر از تعمير اساسي است . بديهي است كه انجام چنين تعميراتي ضرورت پيدا مي كند و به پيامدهاي دراز مدت آن نيز توجه نمي شود . وقتي بدون پيادهكردن موتور ازروي شاسي تعمير اساسي انجام مي شود نمي توان استاندارد هاي پاكيزگي را در حد معقول حفظ كرد ، اگر چه با افزايش سرعت كار و تميز كردن آن دسته از سطوح اصطكاكي كه براي بازديد باز مي شوند مي توان صدمات را به حد اقل رساند . كثافت انباشته شده روي قطعات داخلي موتور را نمي توان از زير و در حالي كه قطعات هنوز سوارند ، پاك كرد و هر گونه تلاش در اين جهت صرفاً سيي وارد شدن ذرات جامد بيشتري به جريان روغن خواهد شد .
از سوي ديگر ، وقتي موتور نوسازي مي شود ، بدنه ، سرسيلندر ، سيني كارتر و ساير قطعات فولادي پرسكاري شده براي تميزكاري گرمايي يا شيميايي به خارج از تعميرگاه ارسال مي شوند .
و...
فهرست مطالب :
رفع عيوب موتور خودرو
عيب يابي :
بلند كردن موتور :
تميز كاري :
پيدا كردن اجزاء موتور :
سيستم روغن كاري :
فيلتر ها :
روغن موتور :
پمپ روغن :
وسايل پايش فشار روغن :
بدنه موتور :
ارتفاع پيستون :
رينگ پيستون :
سايش رينگ :
پيستون :
شاتون :
تعمير شاتون :
جمع كردن قطعات اصلي :
مبلغ قابل پرداخت 20,000 تومان