تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت


تحقیق اثرات شوری در کشاورزی


توضیحات:
فایلاثرات شوری در کشاورزیدارای 100 صفحه در قالب Word .
بخشی از متن :
چكيده:
شوري يكي از مسائل بسيار مهم در رابطه با كشت گياهان و گسترش كشاورزي است كه عامل محدود كنندة اساسي در توليدات كشاورزي است. مهمترين تاثير شوري در رابطه با جوانه زني بذر و رشد رويشي گياهان مي‌باشد.
با توجه به اثرات تحريك كنندگي هورمونهاي گياهي به ويژه سيتوكينين‌ها، اثر اين هورمون در تحمل و مقابله در گياه گندم (Triticum aestivum) و لوبيا (Phaseolus vulgaris) با شوري در شرايط جوانه زني بذر و رشد دانه رست مورد بررسي قرار گرفت.
در اين پژوهش غلظتهاي مختلفي از نمك كلرور كلسيم (0 و 20 و 40 و 80 ميلي‌مول) توام با غلظتهاي مختلفي از محلول سيتوكينين (0 و 5/0 و 1 و 5/1 ميلي‌مول) در محيط كشت MS به كاربرده شدند.و به اين ترتيب 16 تيمار مختلف با 4 تكرار را تشكيل دادند.
نتايج بدست آمده نشان داد كه شوري‌هاي كم،(20 ميلي مول ) اثر چنداني بردرصد جوانه‌زني بذر گندم نداشت ولي شوري نسبتا زياد(80 ميلي مول )تا حدودي درصد جوانه‌زني بذر گندم را كاهش مي‌داد. با توجه به اين كه گندم (رقم تجن) نسبت به شوري تا حدودي مقاوم مي‌باشد،پژوهش حاضر نيز نشان داد كه شوري‌هاي كم، اثر چنداني بروي كاهش جوانه‌زني بذر گندم نداشت.
جوانه‌زني بذرهاي لوبيا (رقم جماران) نيز در شوري نسبتا زياد(40 و80 ميلي مول) كاهش پيدا كردكه البته با توجه به حساسيت لوبيا نسبت به شوري اين امر دور از انتظار نبود..
دانه رستهاي گندم در شوري‌هاي اعمال شده بخوبي رشد كردند ولي با افزايش مقدار نمك محيط كشت ميزان رشد اندكي كاهش يافت.در حالي كه دانه رستهاي لوبيا در شوري‌هاي پايين(20 ميلي مول) نيز رشد چنداني نداشته و در شوري‌هاي زياد (40 و80 ميلي مول) نيز اصلا رشد نكردند.
كينتين در غلظتهاي كم اثر كمي در افزايش جوانه‌زني بذرهاي گندم و لوبيا داشت ولي غلظت نسبتا زياد اين هورمون در تمام تيمارهاي شاهد و شوري اعمال شده در گياهان گندم و لوبيا باعث افزايش جوانه‌زني گرديد.
غلظت كم كنيتين در تيمارهاي شاهد و شوري باعث افزايش رشد گندم شد، ولي در شوري‌هاي زياد اثر چنداني بر رشد گندم نداشت كه نشان مي‌دهد در شوري‌هاي زياد گياه گندم تا حدودي و گياه لوبيا شديدا تحت تاثير تنش شوري قرار گرفته‌اند و هورمون در شوري زياد نتوانسته است رشد گياهان مذبور را افزايش دهد.

مقدمه:
در اكثر كشورهايي كه با كمبود مواد غذايي روبرو هستند، كميت و كيفيت پروتئين مسئله اساسي تغذيه مي‌باشد. مطالعات زياد حاكي از آن است كه تركيب مناسبي از پروتئين گياهي مي‌تواند قسمتي از كمبود پروتئين را جبران نمايد. كاربرد مواد شيميايي از قبيل تنظيم‌كننده‌هاي رشد گياهي، ممكن است تظاهر يا بيان ژنوم گياهان را تغيير دهد به قسمي كه آنها بتوانند براي برخي از استرس‌ها از خود مقاومت نشان بدهند. اين نوع تغييرات، قابل انتقال وراثتي نيستند، تنها استفاده از تكنولوژي مهندسي ژنتيك است كه مي‌تواند با تغيير خود ژنوم، يك صفت قابل انتقال وراثتي را بوجود آورد.
بنابراين اگر بتوان گياهاني را كه به شوري حساس و به نحوي در تغذيه انسان مؤثرند را با استفاده از هورمونهاي گياهي يا ساير موارد، بطريقي نسبت به شوري تا حدي مقاوم كرد، خدمت ارزنده‌اي به بشر شده است.
هدف اين پژوهش ابتدا بررسي تأثير شوري بر جوانه‌زني و رويش بذرهاي گياه گندم
Triticum aestivum) ) و لوبياي سبز (Phaseolus vulgaris) و مقايسة اين گياهان نسبت به هم و سپس اين مسئله است كه آيا بكار بردن هورمون گياهي سيتوكنين مي‌تواند تأثيري در بهبود و رويش آنها و بطور كلي مقاوم كردن اين گونه‌ها به شوري داشته باشد يا خير؟

1-1 ويژگيهاي گياه گندم :(( Triticum aestivum
غلات عموماً فاقد ريشه‌هاي ضخيم مي‌باشند و ريشه‌هاي فرعي آنها بطور جانبي و عميقي گسترش مي‌يابد. اين ريشه‌ها دو نوع هستند: يكي ريشه‌هاي اوليه و ديگري ريشه‌هاي نابجا كه پس از ظهور اولين برگ از ميانگره‌هاي زير خاك منشعب مي‌شوند.
ريشه‌ گندم در مقايسه با جو، از گستردگي كمتري برخوردار است و بدين دليل مقاومت به خشكي آن كمتر و از نظر جذب مواد غذايي از خاك كارايي كمتري دارد.
- قسمت يقه گياه كه ناحيه بين ريشه‌ها و برگهاست، داراي بافتهاي مريستمي مي‌باشد و اين بافت‌ها ريشه و برگ توليد مي‌كنند و بدين ترتيب مهمترين قسمت براي غلات زمستانه است زيرا از بين رفتن اين قسمت منجر به تلف شدن گياه مي‌شود.
- ساقه غلات داراي تعدادي ميانگره توخالي مي‌باشد كه بوسيلة گره‌هايي به هم وصل مي‌شوند. البته بعضي از گونه‌هاي Triticum، داراي واريته‌هايي هستند كه ميانگره آنها توپر است. فرم استوانه‌اي و توخالي بودن ساقه تا حدودي باعث استحكام آنها مي‌شود.
- اندوسپرم گندم عمدتاٌ از نشاسته تشكيل شده و اين نشاسته در ماتريكسي از پروتئين واقع شده است. گليادين1 و گلوتنين2 به مقدار يكساني پروتئين‌هاي عمده آندوسپرم را تشكيل مي‌دهند. اين پروتئين‌ها با آب، كلوئيدي بنام گلوتن را تشكيل مي‌دهند. مقدار گلوتن تحت تأثير عواملي محيطي قرار دارد ولي كيفيت يا خصوصيت آن تابع عوامل ژنتيكي است(84).
درصد پروتئين دانه گندم عمدتاً تحت تأثير شرايط محيطي از قبيل رژيم رطوبتي خاك، تأمين مواد غذايي، درجه حرارت، طول روز و طول دوره رسيدن دانه قرار دارد.
پروتئين گندم فاقد اسيد آمينه ليزين است و معمولاً بين درصد پروتئين دانه و محتواي ليزين پروتئين يك رابطه معكوس وجود دارد (24).

1. glyadin
2. glotenin

1-2 اهميت اقتصادي و غذايي گندم و اختصاصات اكولوژيكي آن:
گندم ((Triticum aestivum:
غلات به دو گروه عمده تعلق دارند: يكي آنهايي كه در مناطق معتدله رشد مي‌كنند و به آنها معمولاً در غلات «دانه ريز» مي‌گويند و شامل: گندم- جو- چاودار و يولاف مي‌باشند و ديگري غلات مناطق حاره كه شامل ذرت- سورگم- ارزن و برنج مي‌باشند.
از چهار غله مناطق معتدله فقط دو نوع آن؛ يعني گندم و جو به طور گسترده‌اي در جهان كشت مي‌شوند. گرچه برنج غذاي اصلي بسياري از مردم جهان را تشكيل مي‌دهند ولي گندم در بين همه غلات از نظر سطح زير كشت و توليد سالانه در درجة اول اهميت قرار دارد.
گونه زراعي Triticum aestivum داراي چندين زير گونه است كه از نظر ژنتيكي بسيار به هم نزديك هستند و با اين وجود از نظر كشاورزي داراي ارزشهاي متفاوتي مي‌باشند و از بين آنها تنها گونة T. vulgare در سطح جهاني كشت مي‌شود و چنان سازگاري گسترده‌اي دارد كه اكثر واريته‌هاي گندم زراعي در مناطق خشك و مرطوب متعلق به اين زير گونه مي‌باشند (24).
1-3 تيپهاي مختلف گندم:
در مواردي كه رطوبت و مواد غذايي محدود نباشد، رشد و نمو گندم بستگي به درجه حرارت و طول روز خواهد داشت. براساس واكنش‌هاي فتوپريودي و ترموپريودي كه اين گياه دارد، سه تيپ گندم را مي‌توان متمايز ساخت:
و...

فهرست مطالب :

چکیده و مقدمه
1-2 اهميت اقتصادي و غذايي گندم و اختصاصات اكولوژيكي آن: 4
گندم ((Triticum aestivum: 4
1-3 تيپهاي مختلف گندم: 4
1-3-1 تيپهاي زمستانه: 4
1-3-2 تيپهاي بهاره: 5
1-3-3 تيپهاي حد واسط: 5
1-6 نقش‌هاي متفاوت تنظيم كننده‌هاي رشد گياهي بر جوانه‌زني بذر: 11
1-6-1 جيبرلين‌ها: 11
1-7 عوامل محيطي كه بر روي جوانه‌زني بذر تأثير مي‌گذارند: 13
1-7-1 آب: 13
1-7-2 دما: 13
1-7-4 نور: 14
1-8 تنش‌هاي محيطي: 15
1-8- 1 تنش شوري: 17
1-9 شوري در جهان: 18
1-10 شوري در ايران: 20
پراكنش مناطق شور در ايران 20
1-17 مقاومت گياهان زراعي در برابر شوري خاك: 34
1-19 فيزيولوژي سازش در برابر تنش شوري: 35

و...
منابع فارسی و لاتین 85


مبلغ قابل پرداخت 35,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 234

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا


مطالب تصادفی

  • پاورپوینت تفسیر و نکات سوره مبارکه بقره آیات 1 تا 20
  • پاورپوینت اشعار قرآنی برای کودکان
  • دانلود پاورپوینت درس یازدهم مطالعات هفتم (تنوع آب و هوای ایران)
  • دانلود درس دهم مطالعات اجتماعی هفتم (ایران خانه ما)
  • دانلود درس هشتم مطالعات هفتم اجتماعی (درس مصرف)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد