توضیحات :
دانلودمقاله هنر غرفه آراییدر 87 صفحه ، قالب Word قابل ویرایش.
بخشی از متن :
چکیده:
در مجموعه فوق سعی شده است تا به هنر غرفه آرایی نگاهی نه چندان سطحی بلکه به بررسی مشکلات و کمیتها و کاستیها و چگونگی انجام فعالیتهای غرفه آرایی بپردازیم. با توجه به جامعه کنونی و وارد شدن آن به عرصه تکنولوژی و نوآوری شاهد این امر هستیم که هر روز محصول جدیدی در گوشهای از دنیا به جهانیان معرفی میشود و در این بازار و رقابت تنگاتنگ، ضرورت تبلیغات امری غیر قابل انکار است. یکی از این گزینهها برگزاری نمایشگاههای متعدد در سرتاسر این کره خاکی برای عرضه تکنولوژی نو و محصولات جدید و ارتباط مستقیم بین فروشنده و خریدار است. از طرفی برگزاری بسیار زیاد این گونه نمایشگاهها به امری عادی و تکراری در زندگی روزمره درآمده، نکتهای که قابل اهمیت که به این فعالیتها تنوع و فضایی تازه میبخشد عرصه تبلیغات بالاخص تبلیغات محیطی است که به نام غرفه آرایی در فرهنگ نمایشگاه جایگاه ویژهای برای خود باز کرده است و توجه به آن هر چند هم مختصر اما بدیهی است.
مطالب حاضر شامل اطلاعات شخصی که در طول سابقه کاری بدست آمده و به صورت تحقیقات و مراجعه به مرکز مربوطه و برخی سایتهای موجود جمع آوری شده است لذا پیشاپیش از اساتید و پیشکسوتان این حرفه و صنعت عذرخواهی کرده و جسارت و کوتاهی اینجانبان در ارائه مطالب مندرج خود مورد عفو قرار میدهند.
مقدمه:
امروزه چه در جوامع مدرن و پیشرفته و چه در جوامع با سطح کیفیت پایینتر عرصه بازرگانی وعرضه محصولات به امری مهم و بسیار حساس و رقابتی درآمده، در بررسی بیشتر این مقوله به شاخههای متعددی جهت عرضه کالا برخورد میکنیم که یکی ازمهمترین آنهاعرضه مستقیم و بدون واسطه کالا و خدمات در نمایشگاههای تخصصی میباشد.
قدمت برگزاری نمایشگاههای مختلف در سرتاسر دنیا بسیار طولانی و البته مستمر ارزیابی شده است. کشور ما ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بیش از چندین دهه است که نمایشگاههای مختلف و بین المللی در آن برگزار شده است. با توجه به موانع و مشکلاتی که اکثر وارد کنندگان کالا جهت به نمایش گذاشتن کالاهای تولیدی و خدماتی خود در سطح بین الملل دارند. برگزاری نمایشگاههای مختلف تخصصی صادراتی و بین المللی این موانع و مشکلات را آسانتر نموده و از این طریق نیز تولید کنندگان راه مطمئنتری جهت ارائه محصول خود انتخاب نمودهاند.
نمایشگاه بینالمللی تهران یکی ازبزرگترین مکانهای نمایشگاهی در ایران و خاورمیانه میباشد.
بخشهای مختلف ومتنوعی درنمایشگاه بینالمللی حضوردارند که هر کدام توانستهاند نیازهای متعدد غرفه داران و تولید کنندگان را برآورده سازند.
سازمانهای اداری، تعاون، بخش خصوصی، صادرات، تاسیسات، حراست، بازرسی همه و همه در جهت هرچه بهتر برگزار کردن نمایشگاه در سطح تخصصی و بین المللی میباشند. اگرچه که همیشه نمیتوان آنچه را درنظر داریم بیابیم.
طبقآمارها وبرآوردهای انجامشده، تنها در شهر تهران و تنها در مرکز نمایشگاههای بینالمللی سالیانه بیش از 45 نمایشگاه تخصصی و بینالمللی برگزار میشود البته بعضی از نمایشگاههای بینالمللی با توجه به اینکه با شناخت بازار و نیاز تخصصی شدن آن برای اولین بار برپا میگردد، مطمئنا پاسخگوی همه توقعات و نظرات کارشناسان متخصص در آن رشته نخواهد بود.
بعضی از نمایشگاههای بینالمللی کاملا تخصصی بوده و بازدید کنندگان خاص و کارشناسان آن رشته را شامل میگردد. اما اغلب بدینگونه نیست، اگر به کمی قبلتر برگردیم میبینیم که در مقایسه با سالیان گذشته بازدید کنندگان به نمایشگاه به چشم یک مرکز تفریحی نگاه نمیکنند، هر چند که خنده دار به نظر میرسد اما به طور مثال در نمایشگاه تخصصی صنعت گاز و پتروشیمی و یا نمایشگاه رنگ و رزین و.... خانوادهها به صورت تفریحی در نمایشگاه حضور دارند، اما بسی جای تاسف است که شرکت کنندگان نمایشگاهی مخاطبین اصلی خود را در نمایشگاه نمیبینند.
اما با اندیشه مدیران نمایشگاه جهت برگزاری نمایشگاه به صورت تخصصی این مشکلات نیز بهبود یافته و میتوان مرکز نمایشگاههای بینالمللی تهران را از جهت تعدد سالنها و کیفیت سالنها به چند بخش تقسیم کرد. متراژ و ابعاد هر کدام از سالنها نیز متفاوت از یکدیگرند.
و حتی اگر غرفه دار باشید خیلی زود متوجه میشوید که بازدید کنندگان معمولا از کدام سالنها بیشتر بازدید میکنند یکی از پر بازدید کنندهترین سالنها میتوان از سالن 38 یا همان سالن آلمان نام برد که معمولا در نمایشگاههای بینالمللی شرکتها و کمپانیهای خارجی جهت عرضه کالای خود و انتخاب نماینده فروش محصولات خود در ایران در این سالن مستقر میگردند.
سالن میلاد و مبنا با توجه به اینکه قابلیت اجرای همایش و کنفرانسهای مختلف را دارند میتوانند بههرچه بهتربرگزار شدننمایشگاههای تخصصی کمک کنند و همزمان با برگزاری نمایشگاه همایشهای تخصصی نیز هرچه مطلوبتر ارائه گردد.
در حال حاضر با توجه به این که نمایشگاههای بینالمللی داخلی و تخصصی اکثرا توسط خود اتحادیهها و بنیادها و یا وزارتخانههای اصناف اجرا میگردد. حضور شرکتهای دستاندر کار ضمن باعث ایجاد رقابتی شدید جهت حضور و سببی جهت بهتر و زیبا ارائه شدن محصولات گردیده است. در این میان هنر غرفه آرایی به کمک سازمانها و شرکتها آمده و آنها را در ارائه هرچه بهتر محصولات خود به مخاطبین یاری میکند. غرفه آرایی یا به نوعی همان تبلیغات محیطی گونهای از تبلیغات است که با زیر شاخه شدن از رشته معماری و ترکیب کردن تنگاتنگ خود با عرصه بازرگانی خود را به شاخهای نسبتا مجزا و دارای محدوده عمل خاص و قوانین و مقررات و حتی تکنیکهای خاص خود تبدیل شده است، به طوریکه طراحی و ساخت دکورهای نمایشگاهی به کاری پر هزینه برای شرکتها تبدیل شده است. اگرچه که همه دکوراتورها با یک قیمت کار نمیکنند اما با نوع خدمات و طراحیهایی که ارائه میدهند مشتریان خاص خود را به همراه دارند. بعضی از این دکوراتورها یا به شهرت رسیدن نوع طراحی و اجرای غرفهای که ارائه میدهند. قیمتهایی بالایی را نیز در نظر میگیرند. تا جایی که بعضی از این غرفه سازان تا متری 350000 هزار تومان نیز قیمت میدهند. همین امر باعث گردیده است که شرکتهای بزرگ یک صنف به غرفه آرایی بیشتر توجه داشته تا جایی که بعضا هزینههایی گزاف و سنگینی را نیز بابت این امر پرداخت مینمایند.
با توجه به این مطالب ضرورت پرداختن به هنر غرفه آرایی و آشنایی بیشتر با این هنر و رفتن به سمت قانونمند کردن آن امری بدیهی است و حتی ضرورت تبدیل شدن این هنر به یک هنر آکادمیک نیز احساس میشود. در مباحث بعدی در طول این پایان نامه به چگونگی شکل گیری و نحوه اجرای یک غرفه آرایی از طراحی تا اجرا میپردازیم.
هر گاه بتوانیم از نیروی تخیل به همان اندازه استفاده کنیم که از نیروی بصری استفاده کنیم هر کاری انجام پذیر است.
کارلایل
غرفه آرایی:
حرفه غرفه آرایی یا به عبارت دیگر هنر غرفه آرایی یکی از هنرهای کاربردی است که در عصر جدید در ضرورت کاربرد آن به وجود آمده است، این هنر بسیار زیاد تحت تاثیر کاربرد و امر بازرگانی قرار گرفته و به شدت از آن تبعیت میکند. به عنوان مثال برای کاهش هزینههای اجرایی خیلی از طرحها که در طراحی موجود میباشد به سمت حذف شدن سقو داده میشود.
تا به نتیجه مطلوب مشتری و غرفه آرا برسیم. در طراحی یک غرفه از تکنیکهای مختلف میتوان استفاده کرد از علائم و خطها و نقطهها بسیار میتوان ایده گرفت ولی همه اینها به ضرورت و علائق شخصی که در کار دخالت دارد بستگی دارد. به نحوه انجام یک غرفه از شکل گیری، طراحی، اجرا و حتی مراحل بعد از اجرا میپردازیم.
مشاور بازرگانی (بازاریابی):
در ابتدا برای شکل گرفتن یک غرفه، مجاب شدن صاحبان کالا یا خدماتی که در نمایشگاه شرکت کردهاند امری ضرور است. زیرا تمامی شرکتها یا سازمانهایی که در نمایشگاه شرکت میکنند بنا به سیاست بازرگانی و هزینه سالانه تبلیغاتی خود در امر غرفه آرایی شرکت نمیکنند و در نمایشگاه با استفاده از لوازم پیش ساخته نمایشگاهی و یا به صورت کرایهای شرکت میکنند. در این میان مدیرانی هستند که در این زمینه دچار تردید هستند و برای تصمیم گیری نیاز به مشاوره یا دریافت پیشنهاد دارند که در اینجا بازاریابان هستند که با تواناییهای خود در امر بازرگانی برایشان مشاوره یا پیشنهاد میدهند.
فعالیتهای بازاریابی چند سالی است که به صورت حرفهای و شغلی مجزا در ایران پا گرفتهاست. در این رشته که چند سالی است به صورت جدی در دانشگاه و رشتههای مربوط به آن اهمیت داده میشود. متاسفانه افرادی نیز مشغول به فعالیت هستند که چندان با آن ارتباط برقرار نکردند. متاسفانه برای بقای خود و کسب درآمد دست به کارهایی خارج از محدوده کاری خود میزنند ولی اکثر افرادی که در این رشته وارد شده و جای خود را تحکیم کردهاند. افرادی با تواناییهای بسیار قوی در این زمینه و گاه تحصیل کرده و بسیار فعال و پویا هستند.
در طول سابقه کاری بنا بر حسب ضرورت و شرایط کاری با بازاریابان بسیاری آشنا و همکار بودهام، از میان آنها افرادی بودهاند که به دلیل نداشتن علاقه و سواد کافی و حتی توانایی لازم و فقط در جهت کسب درآمد وارد این رشته شدهاند و متاسفانه فقط شرکتها و سازمانهای مختلف را تجربه میکنند و در اکثر موارد هم تجربه راضی کنندهای دارند. اما در سمت مقابل این افراد کسانی پا به این رشته گذاشتهاند که نه تنها بسیار قوی بلکه بعد از گذشت اندک زمانی چندین شرکت و یا سازمان یا شرایط خیلی خوب در پی خدمت گرفتن آنها هستند. این گونه افراد به چند دسته تقسیم میشوند. اولین گروه کسانی هستند که برای کسب درآمد وارد شده ولی برخلاف افراد منفور نامبرده با کار خود بسیار قوی ارتباط برقرار کرده و بنا به توانایی ذاتی خود در این مسیر قرار گرفتهاند. دوم افرادی هستند که از طریق تحصیلات و پس از گذراندن آموزشهای لازم وارد این رشته شده و با استفاده کمی از تواناییهای ذاتی در این امر ادامه حیات میدهند، گروه سوم افرادی هستند که مانند گروه قبلی تحصیلات دارند ولی نه در زمینه بازاریابی بلکه در زمینه فعالیت شرکت یا سازمانی که در آن مشغول به کار هستند، در حقیقت افراد محصلان رشتههای مختلف هستند که به جای پرداختن به رشته تحصیلی در زمینه بازرگانی رشته خود وارد بازار شدهاند. به طور کلی در همه موارد استعداد ذاتی و تواناییهای شخصی حرف اول را در این مبحث بیان میکنند.
غرفه آرایی هم از این قضیه مستثنی نیست و هر چهار گروه در این فعالیت سهیم هستند، یکی از مواردی که تا حدودی غرفه آرایی را از بقیه فعالیتهای تبلیغاتی برتری میدهد، پورسانتهای قابل ملاحظه و اندکی تخصصی بودن این رشته تا حدی که از عهده اصطلاحات و محاسبات غرفه آرایی برآیند نیز میباشد. اصطلاحاتی چون Cip- base- Center- Vip و..... پورسانتهای این رشته به دلیل عظیم بودن پروژهها و سرو کار داشتن با شرکتهای بزرگ و حتی سازمانهای دولتی میباشد که در این رشته در حدود 8 تا 10 درصد کل مبلغ قرارداد مربوط به پورسانت یک بازاریابی میشود که البته امری توافقی بین طرفین است.
ناگفته نماند که این فعالیت به دلیل سر و کار داشتن با شرکتهای بزرگ و مدیران بسیار قوی، جدات از درآمد آن زحمات بسیار دشوار و نقطهای حساس میباشد. به طور کلی مراحل کار بازاریابی غرفه آرایی را باید اینگونه بیان کرد که بازاریاب در یک جلسه با مدیران واحدهای مختلف که آماده دریافت پیشنهادات هستند با تعیین وقت قبلی مراجعه کرده و بعد از بیان پیشنهاد خود و با استفاده از تواناییهای خود در فن بیان آنها را مجاب کرده تا در صورت پسند کردن و مورد تایید شدن طرح غرفه با آنها وارد معامله شوند. در این مرحله یکی از وظایف اصلی و مهم بازاریاب رساندن اطلاعات دریافتی و انتقال توقعات مدیران به قسمت طراحی است. این مرحله کاملا بستگی به توانایی بازاریاب در تجزیه و تحلیل مجموعه و مدیران و پرسیدن سوالات کلیدی از آنان میباشد. در اصل طراحی غرفه جدا از نظریات و ابتکارات طراحی کاملا وابسته به اطلاعاتی است که از این طریح به او منتقل میشود.
در مرحله دوم بازاریاب با به همراه داشتن طرح بار دیگر به مرکز موردنظر مراجعه میکند. در این مرحله رقابت تنگاتنگی میان شرکتهای غرفه آرا وجود دارد و همین امر کار بازاریاب را مضاعف میکند. زیبا و کارایی طرح یک طرف و جواب درست و مجاب کردن مدیر مربوطه در قبال سوالاتی که از بازاریاب میپرسد توسط وی از نکات بسیار فنی و تجربی در رشته بازاریابی است.
بعد از قبول شدن طرح در آن رقابت تنگاتنگ نوبت به اصلاحات طرح میرسد که قبول کردن آنها باز هم بستگی به توانایی بازاریاب و کمی هم بستگی به قیمت گذاری وابسته است.
(در این مورد به طور مفصل در قسمت مربوط به اجرا به آن میپردازیم). بعد از قیمت گذاری توسط مدیران اجرایی شرکت غرفه آرا و کنار آمدن طرفین با آن و تصویب نهایی طرح میتوان گفت که قسمت عظیم کار بازاریاب به پایان رسیده ولی هنوز بازاریاب از میدان خارج نمیشود. در حین انجام غرفه آرایی رابط غرفه آرا و شرکت بازاریاب است و در پایان کار و بعد از برگزاری نمایشگاه وصول مابقی مبلغ قرارداد همه و همه بر عهده وی میباشد.
جدا از مطالبی که در بالا ذکر شد. مطلب حائز اهمیت در این عرصه، ارتباط است. ارتباط هر چند کوتاه و ناچیز ولی حرف اول را در حذف یک شرکت و یا پیروزی آن در گرفتن یک قرارداد میزند. متاسفانه در ایران و شاید هم در.... کشورهای دیگر این مسئله باعث آسیب رسیدن به مبحث بازاریابی و بازرگانی میشود. چه طرحها و چه بازاریابان قدیمی که به دلیل همین امر هیچگاه به عرصه حضور نائل نشدهاند. چه بسا که یک طرح خوب و از همه لحاظ تکمیل حتی بعد از به اصطلاح OK ممکن است بدلیل ارتباط یکی از افراد شرکت طرف قرارداد و یک شرکت غرفه آرای رقیب به طور کل لغو شده است.
در زمینه بازاریابی این مطلب را میتوان بیان کرد که یک شرکت تبلیغاتی همانند یک ماشین در حال حرکت است و قسمت بازرگانی و بازاریابی این شرکت همانند موتور این شرکت است و هرگونه نقص در این موتور باعث نقص در شتاب گرفتن، سرعت و در نهایت حرکت آن میشود. و حتی ممکن است به همین دلیل محکوم به فنا شود. بازاریابی هرچه در عرصه غرفه آرایی و چه در عرصه غرفه آرایی و چه در موارد دیگر بنا به دلایلی که در بالا ذکر شد بسیار حساس و الزامی است و دارای مشکلات و کاستیهای خاص خود میباشد که پرداختن بیشتر به آن در این بحث نمیگنجد.
طراحی
بعد از عملکرد بازاریابان و مجاب شدن برای انجام غرفه آرایی در نمایشگاه نوبت به واحد طراحی میرسد. در این قسمت که بحث اصلی ما در مورد غرفه آرایی نیز است به چگونگی شکل گیری یک غرفه از بدو تولد تا نهایی شدن طرح و یا به اصطلاح OK شدن آن میپردازیم.
انتقال اطلاعات لازم به واحد طراحی
همانطور که در بخش بازاریابی به آن اشاره کردیم، رساندن اطلاعات و خواستههای شرکت سفارش دهنده به طرح از وظایف بازاریاب به حساب میآید. اما یک طراح نیز وظیفه دارد تا در صورت کمبود اطلاعات و مطالب دریافت کرده خود وارد عمل شده و از بازاریاب سوالاتی را بپرسد تا در صورت فقدان، بازاریاب با تماس با شرکت سفارش دهنده خواستههای طراح را تکمیل کند.
و...
فهرست مطالب :
چکیده
مقدمه
کارلایل
غرفه آرایی
مشاور بازرگانی (بازاریابی)
طراحی
انتقال اطلاعات لازم به واحد طراحی
گذری بر طراحی داخلی
مختصری بر نقش رنگ در معماری
دیوارها و پیش زمینههای روشن
پنجرهها و مبلمان با زمینه رنگ و سایز متوسط
ملحقات تیره
گرافیک محیطی چیست
گرافیک فضای باز
گرافیک محیطی فضای بسته
گرافیک محیطی و تاثیر آن بر جامعه
هدف از گرافیک محیطی
اصطلاحات
انواع غرفه
Vip
Cip
انباری
طراحی یک نمونه
نحوه چیدمان نوشتهها (font)
رنگ بندی
متریال
نور پردازی
برنامههای کاربردی
علی کوره چیان
اجرای یک غرفه
مجموعه مقررات و استانداردهای واحد غرفه آرایی
لوازم کرایه
مبلمان و میز و صندلی
LCD و سیستمهای صوتی و تصویری
ویترینهای ثابت و چرخان
گزارش کار
نتیجه گیری
منابع
مبلغ قابل پرداخت 30,000 تومان