تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت


تحقیق در مورد موزه 35 ص


تحقیق در مورد موزه 35 ص

توضیحات :

دانلود فایل تحقیق در مورد موزه 35 صفحه قابل ویرایش در قالب Word.

بخشی از متن :

فصل اول:
شناخت كلي تاريخچه موزه در جهان و ايران وانواع موزه ها
تعريف و تاريخچه پيدايش موزه
الف) تعريف موزه
ريشه واژه موزه از لغت يوناني «موزين» (Mousein) به معناي مقر زندگي موزه (Mouse) الهه هنر و صنايع در اساطير يونان باستان اقتباس شده است. و در زبان انگليسي تلفظ ميوزه يم (Museum) و در زبان فرانسه موزه (MUSEE) را به خود گرفته است.
در حوالي دهه 1290 هـ.ق. تلفظ فرانسه «موزه» به زبان فارسي نيز راه يافت. پيشينه آن باز مي گردد به سفر هاي ناصر الدين شاه قاجار به اروپا وديدن موزه هاي آن ديار و تصميم او به ايجاد مشابه آن دارگ سلطنتي تهران وانتخاب نام «موزه» براي آن.
اكنون هزاران مؤسسه با نام موزه در سراسر جهان ومتجاوز از صد موزه در ايران عهده دار اشاعه فرهنگ جوامع مختلف مي باشند.
ايكوم شوراي بين المللي موزه وابسته به سازمان فرهنگي، علمي وتربيتي سازمان ملل متحد يونسكو در بند 3 و 14 اساسنامه خود كه جامعترين تعريف موزه است، چنين مي گويد:
« موزه مؤسسه است دائمي و بدون هدف مادي كه درهاي آن بر روي همگان گشوده است و در خدمت جامعه و پيشرفت آن فعاليت مي كند.هدف موزه ها تحقيق در آثار و شواهد بر جاي مانده انسان و محيط زيست او گرد آوري، حفظ و بهره وري معنوي وايجاد ارتباط بين اين آثار، بويژه به نمايش گذاران آنها به منظور بررسي و بهره وري معنوي است».
ب) تاريخچه موزه در جهان
مجموعه سازي براي انسان امري فطري است و ذوق و سليقه در گرد آوري آن بي شك همواره همراه او بوده است.
در دوران نويسندگي، انسان مجموعه ايي از صدف، گوش ماهي، سنگريزه و استخوان جانوران را گرد آوري و از آن براي تزيينات استفاده مي نمود.
درمراحل بعدي تمدن، اين مجموعه ها بيانگر شيوه هاي اعتقادي و آييني اقوام مختلف گرديد.مجموعه تزئيني و تجملي اي كه خصوصاً در قبرستانهاي تمدنهاي باستان بين النهرين و فلات ايران يافت شد اعتقاد به زندگي پس از مرگ را نشان داد.
در عهد باستان اشياء گرانبها ونفيس كه كاملاً جنبه نذري داشت براي بر آوردن نيازها در درون زيارتگاهها و معابد گرد آوري مي شد.
در پايان سده چهارم و آغاز سده سوم پيش از ميلاد مسيح، كه مصر پايگاه فرهنگ و هنر يونان گرديد، بطلميوس اول از سرداران اسكندر مقدوني (321-283 ق.م ) به اعتلاي فرهنگ و هنر يونان همت گماشت. بطلميوس در كنار كاخ مسكوني خود در شهر اسكندريه جايي را با نام «موزه»- مشتمل بر يك دانشگاه بزرگ، كتابخانه، آزمايشگاه،رصد خانه و باغ گياهان و جانوران تأسيس كرد، ولي پس از بطلميوس اين فكر دنبال نشد. و از اين «موزه» فقط اشاره هايي در كتابها باقي مانده است.
افراد عادي يونان هر چند كه خود اشياء هنري گرانقيمت را جمع آوري نمي كردند، موقعيت ديدن آنها را داشتند؛ زيرا در پرستشگاههاي يونان اشياء نفيسي به جهت ارزش معنوي آنها گرد آوري مي شد و مردمي كه براي نيايش به اين اماكن مي رفتند از ديدن آنها بهره‌مند مي شدند.
گر چه نبايد بر روايت ايلياد، حماسه معروف يونان، در يونان باستان نجبا واشراف مجموعه هاي خصوصي مي كردند.

استفاده از آثار هنري در روم باستان:
سرداران رومي نخبه غنايمي را كه طي جنگها به دست مي آورند، در شهر روم در پاركها و حمامها و ساير اماكن عمومي به نمايش مي گذارند و عامه مردم مي توانستند از آنها ديدن كنند.
در قرن وسطي (500 تا 1450 ق.م) در غرب وشرق به علت فقدان نظام مالي و بانكي صحيح، ثروتمند بودن با مالكيت اشياء گران قيمت وممتاز مترادف بود؛ زيرا ثروتمندان وصاحبان سرمايه ها با خريد و گرد آوري آثار هنري وناياب نقدينه هاي خود را از خطرهاي متعدد نجات مي دادند.و مجموعه ها فقط درموقعيتهاي استثنايي به تماشا گذاشته مي شد.
در دوره رنسانس ( از قرن 14 تا 16 م) به سبب دگرگونيهاي اساسي و تحولات فكري كه در جوامع اروپايي پديد آمد، صاحبان مجموعه ها ديگر به مجموعه خود فقط به چشم سرمايه مالي نگاه نمي كردند، بلكه به ارزش هنري و فرهنگي آنها نيز پي بردند و بدين جهت مجموعه ها از مخفيگاهها در آمده،به درون تالار نمايش منتقل شدند. آنان با فزوني يافتن تعداد اشياء مجموعه ها، از كارشناسان و افرادي كه اطلاعاتي در زمينه هاي مختلف فرهنگي داشتند دعوت مي كردند تا اشياء را مطالعه كنند و مقالاتي درباره آنها بنويسند.
براي نمايش آثار هنري حجيم خود مانند: مجسمه و تابلوهاي بزرگ نقاشي، اتاقهايي نورگير با طول زياد و عرض كم ساختند و آن را گالري ناميدند.
برخي از مجموعه داران نيز با الهام از «موزه» گالريهاي خود را «موزه» ناميدند.
از آن پس واژه موزه در دوره رنسانس درباره مجموعه هاي هنري متداول گشت.
ج)نهادينه شدن موزه ها: گشوده شدن مجموعه هاي خصوص به روي مردم ( سده 17و 18 م) رنسانس و سپس انقلاب صنعتي در انگلستان و اروپا غربي ( 1750-1850 ميلادي).
افكار جديد و تأثيرات اساسي اي در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي در غرب پديد آورد كه در پي آن لزوم بهره مندي كليه افراد جامعه از تمامي امتيازات ومزاياي اجتماعي احساس شد.لذا در ايام مجموعه هاي خصوصي با نام «موزه» در اختيار عموم افراد جامعه قرار گرفت.
در سال 1683 ميلادي. موزه آشمولين Ashmolean نخستين موزه ملي بر مبناي يك مجموعه خصوصي در شهر آكسفورد انگلستان گشايش يافت.
و...

 

فهرست مطالب :

فهرست

فصل اول

شناخت كلي تاريخچه موزه در جهان و ايران وانواع موزه ها

تعريف و تاريخچه پيدايش موزه

تاريخچه موزه در جهان

استفاده از آثار هنري در روم باستان

فصل دوم:

تاريخچه موزه در ايران( موزه همايوني، موزه ملي، ) موزه دانشكده افسري،........

موزه مردم شناسي، موزه هاي بقاع متبركه، تأسيس موزه ايران باستان)

فصل سوم:

دانش موزه داري (تعريف و پيشينه)

هدفهاي اصلي ايكوم

فصل چهارم:

ساختار و عملكرد موزه

فضاي فيزيكي موزه

مراكز جنبي موزه

عملكرد موزه

فصل پنجم:

شناخت ميراث و ارزشهاي فرهنگي

(ساختار علمي ومجموعه موزه)

(مديريت و راهبري مجموعه)

مؤثرترين روش تنظيم و بايگاني اشياء و اموال موزه

فصل ششم:

مرمت و حفاظت آثار

برنامه هاي برون مرزي و درون مرزي

انتخاب زمان مناسب براي اجراي برنامه هاي آموزشي

تعيين چگونگي اجراي برنامه هاي آموزشي

وسايل كمك آموزشي در موزه ها

منابع


مبلغ قابل پرداخت 20,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 133

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا


مطالب تصادفی

  • پاورپوینت تفسیر و نکات سوره مبارکه بقره آیات 1 تا 20
  • پاورپوینت اشعار قرآنی برای کودکان
  • دانلود پاورپوینت درس یازدهم مطالعات هفتم (تنوع آب و هوای ایران)
  • دانلود درس دهم مطالعات اجتماعی هفتم (ایران خانه ما)
  • دانلود درس هشتم مطالعات هفتم اجتماعی (درس مصرف)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد