تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت


تحقیق در مورد فرش اطراف تهران (ورامین)


تحقیق در مورد فرش اطراف تهران (ورامین)

توضیحات :

تحقیق در مورد فرش اطراف تهران (ورامین) 14 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

نگاهي به تاريخچه فرش و قاليبافي در ورامين
جام جم آنلاين: در منطقه ورامين قاليبافي همچون بسياري از مناطق ديگر همواره در کنار کشاورزي مد نظر بوده ولي به دليل اينکه در اين منطقه شغل اصلي مردم کشاورزي است قاليبافي به عنوان ممر درآمدي درکنار ساير شغل ها دنبال شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، شهرستان ورامين به علت قرارگيري بر سر راه مهاجران و کوچ نشينان، اقوام مختلف جمعيت را در خود جاي داده است.
اقوام مختلف کرد، لر، ترک و عرب در ورامين ساکنند، مهاجران کرد و لر در شمال ورامين ، عربها در جنوب و ترکها در شرق و غرب آن سکونت دارند و تقريبا اغلب اين اقوام به کار بافندگي مشغولند.
فرشهاي ورامين را مي توان به دو گروه تقسيم کرد، يکي فرشهاي ايلاتي که خود وراميني ها آن را "زمين بافت " مي نامند و ديگري فرشهاي سفارشي که اغلب به سفارش مردم تهران بافته مي شد که در اينگونه فرشها همه نوع نقشه شهري يافت مي شود.
اقوام ساکن در ورامين هر کدام روشهاي بافت مخصوص خود را دارند و هر کدام از اين اقوام توشه اي از سرزمين اجدادي خود به ورامين آورده اند.
تارو پود قاليهاي ورامين از پنبه و پرز آن از پشم مرغوب بوده؛ ا بعاد قاليهاي ورامين بيشتر در اندازه مخصوص 2 متر در 3 متر است و بافته هاي روستايي ورامين از گليم هاي بزرگ در طرح هاي "چشم گير " و رنگهاي تيره تا مفرشها و خورجين هايي که اغلب ريشه پشمي تيره دارند و طرح هاي که حاکي از منابع گوناگون چادرنشيني هستند را در بر مي گيرد.
نقشهاي بکار رفته در قالي وراميني هندسي است که در بافته هاي شهرهاي حاشيه کوير بکار برده مي شود و طرح قالي در ورامين يک اصل در همه فرشهاي وراميني قريب به اتفاق آنها مشترک بوده و آن "نقش مکرر" است .
در بيشتر فرشهاي ورامين نقش تکرار يک نگاره است که يا همه متن را پوشانده و يا در وسط در اندازه هاي بزرگتر تکرار شده، بندرت به تک ترنج توجه شده و اغلب از نگاره هايي چون ميناخاني يا انواع ستاره هاي هندسي استفاده شده است .
در طرح ميناخاني گل کوچک چند پري که در اطراف آن چهار عدد گل سفيد که يادآورگل نرگس است قرار دارد و نقش هاي مختلف روي اين قاليها توسط يک حرکت زيبا و هم نواي شاخه هاي نازک به همديگر متصل شده اند.
اين نقشها روي زمينه آبي رنگ قالي که معمولا عاري از لچک و ترنج مي باشند ،خود را برجسته مي نمايند که اين نقش ها به نوعي حالت يک شبکه گل آذين را تشکيل مي دهند.
از جمله طرح هاي مورد استفاده ديگر، طرح هاي افشان، شاه عباسي، گلدار يا نرنجي و ظل السلطاني و قلم سرمه اي مي باشند، نقشه قلم سرمه اي که گاه به آن گلداني و يا نخلي نيز
مي گويند رابطه معقولي با نام آن ندارد و اهالي خود نيز دليل روشني بر اين نامگذاري ندارند.

در اين طرح گلدانها در صفوف منظم قرار داشته و ما بين آنها را برگهاي نخل به رنگ قرمز زينت مي دهد، نقشه شاه عباسي که خود اهالي آن را به نام شاه عباسي بندي يا شتري مي نامند در زمينه اي شامل گل و بوته و پرندگان جلوه گر مي شود.
در ترکيب رنگ قالي وراميني از رنگ هاي سرمه اي و آبي استفاده زيادي شده است قرمز و نارنجي و سبز و قهوه اي و بادمجاني هم مقدار متعادلي کار شده ،حال آنکه به رنگ زرد توجه کمتري گرديده و بجز لرها ، بقيه اقوام از زرد ، حداقل استفاده را کرده اند.
قالي وراميني هر چقدر کهنه تر باشد ارزشمند تر است، مردم ورامين هيچگاه قالي خود را نمي شويند و بر روي آن بندرت جارو استفاده مي کنند و تنها با تکان دادن خاک را از آن مي زدايند.
فرش ورامین،تولید خارج
ایرنا:رييس مركز ملي فرش از "افول فرش ايراني در بازارهاي جهاني" ابراز نگراني كرد. "مرتضي فرجي" در مراسم گراميدشات روز جهاني مالكيت فكري گفت: در ارزيابي‌هاي انجام شده، مشخص شده است يكي از عوامل مهم اين افول بي‌توجهي به نقش حمايتي نظام مالكيت فكري در عرصه‌هاي ملي و بين‌المللي است. وي، سوء برداشت ناشي از جهل نسبت به چگونگي برخورداري از ضمانت اجراهاي ناشي از حقوق مالكيت فكري به منظور مقابله با سرقت طرح‌ها و نقشه‌هاي اصيل فرش ايران و رقابت متقلبانه و غير منصفانه ساير كشورها را از ديگر دلايل افول فرش ايراني ذكر كرد. رييس مركز ملي فرش ايران گفت: فرش‌هاي ايراني به فراخور منطقه‌اي ، داراي طرح‌ها و نقش‌هاي متفاوت و بي‌نظيري است، اما متاسفانه هنوز نام منطقه فرش‌ها به ثبت نمي‌رسد كه در حال گفت و گو با مسوولان مربوطه در اين رابطه هستيم. فرجي با بيان اينكه يكي از شركت‌هاي صادركننده فرش كشورهاي همسايه به تازگي نام فرش "ورامين" را به نام خود ثبت كرده است، گفت:تجار ما در زمينه ارايه فرش ايراني با اين نام در خارج از كشور با مشكل مواجه شده‌اند.
تاریخچه فرش ورامین
شهر ورامین در40 کیلومتری جنوب شرقی تهران در دشت بزرگی بر سر راه مشهد قرار گرفته است. رونق و اهمیت آن از زمان حمله مغول به دنبال ویرانی شهر ری آغاز می شود.
در منطقه ورامین نیز قالیبافی همچون بسیاری از مناطق دیگر همواره در جوار کشاورزی مد نظر بوده است لیکن مردم این منطقه بلحاظ استعداد خاک و نزدیکی به تهران بیشتر به کشاورزی و شغل های حرفه ای روی نموده اند و قالیبافی نیز نه بصورتی جدی بلکه به عنوان ممر درآمدی در جوار سایر حرف دنبال شده است.
شهرستان ورامین به علت قرارگیری بر سر راه مهاجران و کوچ نشینان، انواع مختلفی از جمعیت را در خود جای داده است، این کوچ نشینان و مهاجران به تبع زندگی کوچ نشینی خود و بنا به حرفه اصلیشان (دامداری) در اوقات فراغت خود محصولاتی زیبا را خلق می کنند که ریشه در فرهنگ قومی و قبیله ای آنان دارد.
اقوام مختلف کرد، لر، ترک و عرب در ورامین ساکنند، مهاجران کرد و لر در شمال ورامین، عربها در جنوب و ترکها در شرق و غرب آن ساکنند. دو قوم لر و کرد از پر سابقه ترین عشایر ورامین هستند، چنانکه ورود اولین دسته لرهای هداوندی مصادف با قرن هشتم هجری است، کردها نیز در دوران صفویه و اوایل قرن دهم به ورامین مهاجرت کردند. (کردهای ورامین به دسته پازوکیها، چشمگزکها و کردهای شمال خراسان یا قوچان تقسیم می شوند.) اقوام ترک از لحاظ تنوع بیشترین رقم را دارند و تقریباً از همه اقوام ترک ایران از جمله شاهسون، قشقایی و افشار در بین آنها یافت می شود.عربهای ورامین نیز از منطقه فارس به این نقطه آمده اند و اکثراً از دو قوم عرب جباره و عرب شیبانی می باشند.
تقريباً اکثریت اقوام ساكن در ورامین به کا ر بافندگی مشغولند. بافته های کردهای ورامین آن سهولت تشخیص و ارتباط ریشه ای را که لرهای ورامین با سرزمین اجدادی شان حفظ کرده اند، را ندارند، اما به خوبی از بافته های اقوام دیگر به ویژه ترکها و عربها قابل تشخیص اند.
تشخیص بافته های اقوام ترک ورامینی از اقوام لر و کرد و یا الیکایی مشکل نیست اما تشخیص آنها از یکدیگر بسیار پیچیده است. بافته های ترکی و فارسی ورامین از لحاظ ویژگیهایی چون ظرافت، سختی و نرمی با هم متفاوتند. عربهای ورامین نیز سهم عمده ای در بافندگی ورامین دارند و برخی از ظریفترین فرشها را بافته اند.
فرشهای ورامین را می توان به دو گروه تقسیم کرد، یکی فرشهای ایلاتی که خود ورامینی ها آن را "زمین بافت" می نامند. دیگر فرشهای سفارشی (به سفارش تهرانیها) است، که در اینگونه فرشها همه نوع نقشه شهری یافت می شود. شاید آسانترین قالیچه جهت طبقه بندی، قالیچه های خود ورامین باشد. معمولاً قالیچه مدرن ورامینی، نقشه میناخانی را نشان می دهد که بسیار خوب کار شده است و دارای چله نخی است و بافته ها تا حدودی ریزتر از بافته های متوسط قم است، این مشخصه، این قالیچه ها را یکی از نمونه های شهری ایران کرده است
و...

فهرست مطالب :

  • نگاهي به تاريخچه فرش و قاليبافي در ورامين
  • فرش ورامین،تولید خارج
  • تاریخچه فرش ورامین
  • ساختار
  • طرحهای رایج
  • رنگبندی
  • یک قطعه فرش زیبا با قطع ذرع و نیم
  • نقش گلدانی
  • منابع:

 


مبلغ قابل پرداخت 15,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 133

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا


مطالب تصادفی

  • پاورپوینت تفسیر و نکات سوره مبارکه بقره آیات 1 تا 20
  • پاورپوینت اشعار قرآنی برای کودکان
  • دانلود پاورپوینت درس یازدهم مطالعات هفتم (تنوع آب و هوای ایران)
  • دانلود درس دهم مطالعات اجتماعی هفتم (ایران خانه ما)
  • دانلود درس هشتم مطالعات هفتم اجتماعی (درس مصرف)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد