تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت


تحقیق در مورد ارتقاء فناوري و نوآوري دركارخانه پارس خودرو


توضیحات :

تحقیق در مورد ارتقاء فناوري و نوآوري دركارخانه پارس خودرو در 137 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

مقدمه

ممكن است به دفعات شنيده باشيم كه سازمانهاي هر چندنوآور از صحنه رقابت خارج مي شوند ، اما سازمانهاي ديگر در همان محيط با موفقيت به كار خود ادامه مي‌دهند.

آيا سازمانهايي كه از صفحه رقابت خارج مي‌شوند ، مي‌خواستند به چنين سرنوشتي دچار شوند ؟ در پاسخ بايد گفت كه نمي‌خواستند يا نمي‌خواهند به چنين سرنوشتي دچار شوند سازمانهاي كنوني بايد دنبال خلاقيت و نوآوري باشند و براي اينكه از بين نروند همواره بايد افراد را تشويق به نوآوري نمايند و پديده تغيير را با آغوش باز بپذيرند .( رابينز ، 1376)

در اغلب موارد سازماني كمتر به امر خلاقيت و نوآوري دست مي‌زنند زيرا آن را تجارت ريسك‌داري مي‌پندارند كه بايد از كار اصلي خود منحرف شده و به اموري كه هنوز امتحان نشده‌اند ، بپردازند .

سازماني بايد با ساختارهاي متناسب سازماني كه متضمن پرورش و رشد خلاقيت باشد به رويارويي آينده بپردازند و در غير اين صورت محكوم به فنا هستند . دي گرين در نوشته خود با عنوان « سازمان برازنده و شايسته » بر اين باور است كه سازماني بايد حالت سازگاري به خود بگيرند . سازمان خوب و شايسته آن است كه محيط را در ك كند ، اطلاعات و آگاهي‌هاي بايسته را به سرعت آماده كند ،‌سريع پاسخ دهد ، بستر مناسبي براي پرورش خلاقيت و نوآوري باشد ، از تجربيات بياموزد و ساختار خود را بازنگري كند .( Degreem, 1982)

روند رو به رشد تكنولوژي و رقابت فشرده در صنايع و سازمانهاي مختلف ، ضرورت خلاقيت و‌ نوآوري را اجتناب ناپذير گردانيده است و سازمانهايي موفق هستند كه خود را با اين روند تطبيق دهند در غير اينصورت محكوم به شكست هستند .

در كشور ما به دليل برخورداري از ارتكاب طبيعي و منابع خدادادي متاسفانه به فرايند نوآوري توجه چنداني مبذول نگرديده است و منتظر بوده‌ايم تا ديگران براي ما فكر كنند و به توليدات محصولات و فرآيندهاي جديد بپردازيم و نتايج آنها را پس از مدت طولاني و منسوخ شده دريافت و به كار گيريم .

در مباحث علمي غالباً مفاهيم تحقيق در روش علمي بصورت مراتب بكار برده مي‌شود هر چند بين اين دو وجوه مشترك معنايي وجود دارد ، ولي تفكيك آنها موجب تميز اختلاف بين آنها مي‌شود . تحقيق ، روندي منظم‌تر و قوي‌تر و وسيع‌تر از روش علمي است ، تحقيق با ساختار منظم‌تري از كنكاش توام است ،‌كه معمولاً منجر به نوعي ثبت مراحل و گزارش نتايج و دستاوردها مي‌شود . هر چند مي‌توان روح علمي را بدون تحقيق بكار گرفته ولي تحقيق علمي را نمي‌توان بدون روش و جوهر علمي انجام داد .بنابراين تحقيق ، عرصه تخصصي‌تري از روش شناسايي است .( دلاور ، 1380)

جان ديوي ( J.Dewey) پژوهش را عبارت از فرايند جستجوي منظم‌ براي مشخص كردن يك موقعيت مي‌داند بنابراين پژوهش ، فرايندي است كه از طريق آن مي‌توان درباره ناشناخته‌ها به جستجو پرداخت ، و نسبت به آن شناخت لازم را كسب كرده در اين فرايند از چگونگي گردآوري شواهد و تبديل آنها به يافته را تحت عنوان روش شناسي ياد مي‌شود .( سرمدي ، 1380)

 

كنترل دقيق ،‌شرطي كه مانع عوامل نامربوط و مزاحم مي شود

نمونه‌گيري صحيح ، شرطي كه يافته‌هاي پژوهشي را قابل بسط و تعميم مي‌سازد .

رعايت شرط اول ، امتياز دروني ، و رعايت شرط دوم ،‌اعتبار بيروني تحقيق را موجب مي‌شود . هر تحقيق خاص ، ممكن است داراي هر نوع اعتبار يافاقد يكي از آنها باشد . منظور اين نيست كه در مواردي كه اعتبار دروني يا بيروني در تحقيق اهميت دارند ، مي‌توان فقدان ديگري را ناديده گرفت ، بلكه منظور اين است كه مواردي يافت مي‌شود كه يكي از دو مساله حاكم نيست .( دلاور ، 1380)

پايه هر علمي ،‌روش شناخت آن است ، اعتبار و ارزش قوانين هر علمي به روش شناختي مبتني است كه در آن علم بكار مي‌رود از اصطلاح روش تحقيق ، معاني خاص و متمايزي در متون علمي استنباط مي شود اين استنباطها گاهي داراي وابستگي هستند و در مواردي روش تحقيق و نوع ، مترادف فرض شده‌اند .

در اينجا به چندين استنباط مختلف در مورد روش تحقيق اشاره مي شود .

  1. روش تحقيق به معناي رويكرد هستي شناسي ( مانند روش فلسفي )
  2. روش تحقيق به معناي مكاتب فكري و روشهاي تحقيق طبيعت و جامعه ( مانند تجزيه گرايي با اثبات گرايي ، ابطال ‌گرايي ، فهم گرايي و غيره )
  3. روش تحقيق به عنوان يك فرايند نظام‌مند براي يافتن پاسخ يك پرسش يا راه حل يك مساله ، كه در اين مورد روش تحقيق مجموعه‌اي از قواعد ابزار و راه‌هاي معتبر و نظام يافته براي بررسي واقعيت‌ها ، كشف مجهولات و دستيابي به راه حل مشكلات است ( خاكي ، 1378) در اين تحقيق منظور از روش تحقيق ، بيشتر در معناي سوم آن است .

هرتحقيقي ،‌تلاشي سيستماتيك و روش‌مند به منظور دستيابي به پاسخ يك پرسش ، يا راه حل براي يك مساله است با توجه به اينكه پرسشها و مسأله‌ها ، ماهيت‌هاي گوناگون دارند ، لذا مي‌توان بر پايه چگونگي اين پرسشها و مساله‌ها ، تحقيقات را طبقه‌بندي كرد . به عبارتي ديگر در طبقه بندي تحقيقات برحسب اهداف ، قبل از هر چيز بر ميزان كاربرد مستقيم يافته‌ها و درجه تعميم پذيري آنها در شرايط ديگر توجه مي‌شود . در پژوهشهاي علوم رفتاري با دو رويكرد مواجه هستيم :

الف – رويكرد خردگرايانه[1]

ب- رويكرد طبيعت‌گرايانه [2]

به عبارت ديگر در حوضه علوم رفتاري ، انتخاب رويكرد انجام پژوهش بر پايه جهان بيني و پارادايمي است كه در پژوهش اختيار مي‌كنيم .

پارادايم خردگرايانه با ديدگاه اصالت تحصل[3]سروكار دارد ، و مفروضه آن اين است كه « واقعيت چيزي است كه مي‌توان بوسيله هراس خود آن را تجربه كرد » از ويژگي‌هاي پارادايم خردگرايانه ، تلخيص بودن ، تكرار پذيري و ابطال پذيري است .

پارادايم طبيعت گرايانه ، بر اين فرض استوار است كه واقعيت چيزي نيست كه همه افراد بطور يكسان آن را مشاهده كنند ،‌و تجربه مشابهي از آن بدست آورنده مفروضه اصلي اين پارادايم آن است كه «‌ واقعيت مورد مشاهده ، تفسير افراد و ذهنيت آنها بستگي دارد »

در حوضه علوم رفتاري كاربرد در پارادايم ياد شده ، منجر به دو دسته از روشهاي تحقيق شده است :

  1. روشهاي كمي كه در آن از داده‌هاي كمي استفاده مي‌شود .
  2. روشهاي كيفي كه در آن از داده‌هاي كيفي استفاده مي‌شود .

بطور كلي روشهاي تحقيق درعلوم رفتار را مي‌توان با توجه به دو مدرك الف : هدف تحقيق ب: نحوه گردآوري داده‌ها طبقه‌بندي نمود .

دسته بندي تحقيقات براساس هدف :

تحقيقات علمي براساس هدف تحقيق ، به سه دسته تقسيم مي‌شوند : بنيادي ، كاربردي و توسعه‌اي .

الف ) تحقيقات بنيادي[4]:هدف اساسي اين نوع تحقيقات ، آزمون نظريات ، تبيين روابط بين پديده‌ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در يك زمينه خاص است ، تحقيقات بنيادي به كشف قوانين و اصول علمي مي‌پردازد با اين هدف ، تحقيقات بنيادي درصدد توسعه مجموعه دانسته‌هاي موجود درباره اصول و قوانين علمي است اين نوع تحقيقات ،‌نتيجه‌گرا هستند .

ب) تحقيقات كاربردي:[5]هدف تحقيقات كاربردي ،‌توسعه دانش كاربردي در يك زمينه خاص است . به عبارت ديگر تحقيقات كاربردي به سمت كاربرد علمي دانش ، هدايت مي‌شوند . اين تحقيقات تحقيقاتي هستند كه نظريه‌ها ، قانونمندي ، اصول و فنوني كه درتحقيقات پايه تدوين مي شوند را به منظور حل مسايل اجرايي و واقعي به كار مي گيرند . اين تحقيقات ، تصميم‌گرا مي‌باشند ، به عبارتي دراين نوع تحقيقات ، هدف پژوهش ،‌يافتني مساله‌اي است كه نتيجه آن بلافاصله مي‌تواند در تصميم‌گيري ،‌مورد استفاده قرار گيرد .

ج ) تحقيقات توسعه‌اي[6] : فرايندي است كه به منظور تدوين و تشخيص مناسب بودن يك فرآورده آموزشي نظير طرحها ، روشها و برنامه‌ها اجرا مي شود . هدف اساسي اين نوع تحقيقات تدوين يا تهيه برنامه و امثال آن است . بطوري كه ابتدا موقعيت نامعين خاص ، مشخص شده و براساس يافته‌هاي پژوهشي ، طرح يا برنامه‌ويژه آن تدوين و توليد مي شود . از اين تحقيقات براي حل مسايل زيربنايي سازمان استفاده مي شود ( سرمدي ، 1380)

دسته بندي تحقيقات برحسب نحوه گردآوري داده‌ها :

تحقيقات علمي را مي‌توان براساس چگونگي بدست آوردن داده‌هاي مورد نياز به دسته‌هاي ذيل تقسيم كرد :

الف ) تحقيقات توصيفي :[7]شامل مجموعه روشهايي است كه هدف آنها توصيف شرايط يا پديده‌هاي مورد بررسي است . اجراي تحقيق توصيفي مي‌تواند صرفاً براي شناخت بيشتر شرايط موجود با ياري دادن به فرايند تصميم‌گيري باشد . بيشتر تحقيقات علوم رفتاري را مي‌توان در زمره تحقيقات توصيفي به شمار آورد . تحقيق توصيفي را مي‌توان به دسته‌هاي زير طبقه بندي كرد :

  1. تحقيقات پيمايشي :[8]براي بررسي توزيع ويژگي‌هاي يك جامعه آماري ، روش تحقيق پيمايشي بكار مي‌رود اين نوع تحقيق مي‌تواند براي پاسخ به سوالات پژوهشي از نوع ديگر مورد استفاده قرار گيرد:

ماهيت شرايط موجود چگونه است ؟

چه رابطه‌اي ميان رويدادها وجود دارد ؟

وضعيت موجود چگونه است ؟

2- تحقيقات همبستگي [9]:در اين نوع تحقيقات ، رابط ميان متغيرها براساس هدف تحقيق ، تحليلي مي‌گردد . تحقيقات همبستگي برحسب هدف به سه دسته تقسيم مي شوند:

همبستگي دو متغييري : هدف ، بررسي رابطه دو به دو متغيرهاي موجود در تحقيق است .

تحليل رگرسيون : هدف ، پيش‌بيني تغييرات يك يا چند متغير وابسته با توجه به تغييرات متغيرهاي مستقل است .

تحليل ماتريس همبستگي يا كوواريانس : تحقيقات تحليل عاملي و مدل معادلات ساختاري .

3- اقدام پژوهشي ( پژوهش علمي )[10] :هدف اين دسته از پژوهشها ، توصيف شرايط يا پديده‌هاي مربوط به سيستم است . با استفاده از اقدام پژوهشي مي‌توان موقعيت‌هاي ناملموس مربوط به اقدام و عمليات را مشخص كرد ، و در بهبودي آن كوشيد . اين نوع تحقيق درمباحث بهبود و تحول سازماني داراي جايگاه ويژه‌اي است .

4- مطالعه موردي[11] :در اينجا پژوهشگر به انتخاب يك مورد پرداخته و آنرا از جنبه‌هاي زيادي بررسي مي كند اين نوع تحقيق ، معمولاً از چهار مرحله بيان مساله و انتخاب واحد تحليل يا مورد انجام عمليات ميداني به منظور گردآوري داده‌ها ؛ سازماندهي داده‌ها و تدوين گزارش ،تشكيل يافته است .

5- پس رويدادي (‌عملي مقايسه‌اي [12]) : به تحقيقاتي اطلاق مي‌شود كه در آنها پژوهشگر با توجه به متغير وابسته به بررسي علل احتمال وقوع آن مي‌پردازد . به عبارتي ديگر اين نوع تحقيق در جستجوي پي بردن به علت احتمالي از طريق معمول مي‌باشد .

ب) تحقيقات آزمايشي:به منظور برقراري رابطه علي معلول ميان دو يا چند متغير از طرح‌هاي آزمايشي استفاده مي‌شود . ويژگي‌هاي اين نوع تحقيق عبارتند از :

ساير متغيرها بجز متغير وابسته ثابت نگه داشته شده و كنترل مي‌شوند.

تاثير متغيرهاي مستقل بر متغير وابسته مشاهده مي‌شود .

براي انجام اين نوع تقسيمات گروه هاي آزمايشي و گواه مورد نظر قرار گرفته و از طريق آنها مي‌توان به كنترل تفاوتهاي ميان آزمودني‌ها پرداخت .

تحقيق حاضر با توجه به مباني نظري عملي و هدف تحقيق در زمره تحقيقات كاربردي قرار مي‌گيرد ، و از حيث نحوه گردآوري داده‌ها از نوع تحقيقات توصيفي است .

 

چكيده :

اين تحقيق و كارآموزي در مركز پارس خودرو انجام مي‌شود در اين تحقيق و كارآموزي بنده تلاش مي‌كنم ابتدا به طور جامع و مفصل درباره‌ي فناوري و نوآوري و تعريف هر كدام و عواملي كه با اين دو عامل مي‌تواند ارتباط داشته باشد را توضيح و تفسير كنم و براي اين موضوع از كتا‌ب‌هاي مختلف از جمله نوشته‌هاي افراد ايراني و بومي و همچنين از كتاب‌هاي لاتين استفاده مي‌گردد .

ابتدا در اين تحقيق مقدمه‌اي كوتاه در مورد تكنولوژي و فناوري نوشته مي‌شود .

سپس به انواع روشهاي تحقيق به طور خلاصه و كوتاه مثل تحقيقات بنيادي ، تحقيقات كاربردي – تحقيقات توسعه‌اي و غيره اشاره مي‌شود .

سپس خودآوري مثل نوآوريهاي كمكي ، اداري را بازي مي‌كنيم و به توضيح آنها مي‌پردازيم . سپس به پياده سازي تكنولوژي در مركز پارس خودرو و مركز موتور اين بخش كارخانه مي‌پردازيم . بعداً به مركز پارس خودرو مي‌رويم و كوتاه درمورد نحوه ي تكنولوژي و زمينه‌اي نوآوري فناورانه در اين مركز صحبت مي‌كنيم .

مدل‌هاي نوآوري تكنولوژي را توضيح مي دهيم همراه با رسم شكل و سيستم آنها سپس به سوابق تحقيقي در اين مركز يعني پارس خودرو مي‌پردازيم يعني مي بينيم تا كنون چه فعاليتهايي در مورد فناوري و ارتقاء تكنولوژي در اين مركز توسط افراد مختلف به انجام رسيده است .

سپس به محدوديت‌ها و تنگناهاي تحقيق و كارآموزي اشاره‌اي مي‌كنيم كه با چه مشكلاتي در اين مركز رو به رو بوده‌ايم .

سپس به شرح واژه نوآوري و اصطلاحاتي كه با اين كمله و واژه‌ در ارتباط هستند را توضيح مي دهيم همراه با رسم نمودار آنها مراحل نوآوري را مي‌‌نويسيم . مراحل نوآوري را از ديدگاه دانشمندان خارجي توضيح مي دهيم .

فرايند نوآوري فناورانه را توضيح مي‌دهيم به طور مفصل . ويژگي‌هاي اين فرايند در آوري فناورانه را مي‌‌نويسيم .

 


[1] .Rationalistic Approach

[2] .Nataralistic Approach

[3] .Positivism

[4] .fuhdamental research

[5] .Applied research

[6] .Developmental

[7] .Descriptive Research

[8] .Survey Research

[9] .Co relational Research

[10] .Action Research

[11] .Case stady Research

[12] .EX-Post facto Research

 

فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
چكيده 10
فصل اول : 13
كليات 14
بيان مسئله 18
فرضيه‌ها 26
متدولوژي 28
روش شناسايي تحقيق و كارآموزي 31
فصل دوم : 34
تئوري پردازيي 35
ادبيات موضوع 42
فصل سوم : 108
جامعه 109
جامعه آماري 112
جامعه نمونه 113
پرسشنامه 115
مدل‌هاي آماري 117
فصل چهارم : 120
تجزيه و تحليل آماري 121
فصل پنجم : 126
نتيجه‌گيري 127
پيشنهادات 132
منابع تحقيق : 136


مبلغ قابل پرداخت 60,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۶ مرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 216

پر فروش ترین های فورکیا


پر بازدید ترین های فورکیا


مطالب تصادفی

  • پاورپوینت تفسیر و نکات سوره مبارکه بقره آیات 1 تا 20
  • پاورپوینت اشعار قرآنی برای کودکان
  • دانلود پاورپوینت درس یازدهم مطالعات هفتم (تنوع آب و هوای ایران)
  • دانلود درس دهم مطالعات اجتماعی هفتم (ایران خانه ما)
  • دانلود درس هشتم مطالعات هفتم اجتماعی (درس مصرف)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد